Tetamu 2 Tanah Haram

Perasaan rindu ini hasil dari doa Nabi Ibrahim a.s. ketika meninggalkan Hajar dan anaknya Nabi Ismail a.s. atas perintah Allah,
"Wahai Tuhanku, aku tinggalkan zuriatku di lembah yang gersang di sisi rumahMu (Baitikal Haram) untuk didirikan solat di atasnya. Oleh itu Ya Allah, jadikanlah hati manusia rindu kepadanya, moga-moga mereka selalu kembali kepadanya (Mekah)." ......Dan itulah aku yang Menggamit Rindu Haramain....

TV AL HIJRAH - LABBAIKALLAH 17 SEPTEMBER 2015 / 3 ZULHIJJAH 1436 HIJRAH https://www.youtube.com/watch?v=w7GjzeKhECs


Thursday 21 July 2011

Ikhlas di hadapan Ka'bah

Saya menuruni tangga dataran Ka’bah. Di penjuru tembok yang berhadapan dengan Multazam disebelah kiri saya dapati ada tempat kosong. Tetapi di situ kelihatan ramai sekali jemaah wanita. Terutama dari Pakistan, Turki dan Iran. Bayang-bayang dari tembok tersebut sedikit meredupkan saya. Disebelah saya seorang jemaah perempuan Pakistan yang agak berumur, tidak berhenti-henti batuk. Namun tasbih di jari-jemarinya tetap bergerak pantas. Saya tergerak hati memberikan beliau ‘strepsil’ yang saya bawa. Saya berikan padanya sebiji. Pada mulanya beliau agak ragu-ragu untuk mengambil ‘strepsil’ tersebut, tetapi rakan disebelahnya mengisyaratkan supaya mengambilnya, barulah beliau berani mengambil ‘strepsil’ yang saya berikan itu. Selepas itu saya perasan makcik Pakistan tersebut asyik terus memandang saya. Macam ada sesuatu yang beliau pelik agaknya. Mungkinkah pada tanggapan beliau saya adalah makhluk asing yang turun bersolat di sini? Entahlah. Saya meneruskan ibadah-ibadah sunat yang lain sambil menunggu solat Jumaat.
            Satu peristiwa yang sangat-sangat menyentuh perasaan saya dan mungkin jemaah yang lain ialah bilamana seorang jemaah wanita Iran bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain dan ditangannya terdapat botol dan cawan. Di dalam botol tersebut terdapat air zam-zam. Dengan kain ela berbunga dan berjubah hitam, sambil tersenyum beliau menuangkan air zam-zam tersebut ke dalam cawan lalu diberikan kepada jemaah yang memerlukan. Sungguh-sungguh mulia tindakan yang beliau lakukan itu. Dengan teriknya panas matahari di atas kepala, dan tekak yang semakin kekeringan, jasanya yang mulia itu semoga mendapat balasan pahala yang besar pula dari Allah hendaknya. Saya mendoakannya di hadapan Ka’bah di situ juga.
Apabila air zam-zam telah habis di dalam botol, beliau kembali semula tempat air zam-zam dan mengisinya semula. Begitulah mulianya hati beliau. Selepas itu barulah saya melihat seorang lagi lelaki Pakistan melakukan perkara yang sama. Tergerak juga hati saya untuk berbuat seperti itu tetapi entahlah, mungkin perasaan malu atau sikap ego saya yang menebal membuatkan saya melepaskan pahala besar tersebut. Semoga pembaca yang membaca buku ini boleh mengambil cerita ini sebagai pengalaman manis untuk mendapatkan pahala yang besar di hadapan Ka’bah. Insyaallah. Ketika berjalan pulang melalui tembok yang mula-mula saya tiba tadi saya lihat makcik Pakistan masih lagi di tempatnya. Saya sempat memberikannya tasbih dan beberapa keping Riyal. Beliau nampak sungguh berterimakasih lantas menyebut;
“Syukria! Syukria!

2 comments: