Tetamu 2 Tanah Haram

Perasaan rindu ini hasil dari doa Nabi Ibrahim a.s. ketika meninggalkan Hajar dan anaknya Nabi Ismail a.s. atas perintah Allah,
"Wahai Tuhanku, aku tinggalkan zuriatku di lembah yang gersang di sisi rumahMu (Baitikal Haram) untuk didirikan solat di atasnya. Oleh itu Ya Allah, jadikanlah hati manusia rindu kepadanya, moga-moga mereka selalu kembali kepadanya (Mekah)." ......Dan itulah aku yang Menggamit Rindu Haramain....

TV AL HIJRAH - LABBAIKALLAH 17 SEPTEMBER 2015 / 3 ZULHIJJAH 1436 HIJRAH https://www.youtube.com/watch?v=w7GjzeKhECs


Saturday 28 May 2011

TERIMALAH AKU SEADANYA


Tiada sekelumitpun persis Rasulullah
apatah pula bayangan sahabat Baginda
terlalu jauh para syuhada' dan salafussoleh


hujung kuku ku pun belum tertoleh
Jauh dan terlalu jauh
aku dan mereka...
Namun terimalah aku seadanya...
makhluk persis hamba yang diciptaNya
sekadar menumpang teduh payung Baginda
ummat terpilih dan dirahmati
namun tiada yang terlebih bahagia
bila aku masih disisi...


dalam dakapan doa dari Padang Arafah
lalu ke Muzdhalifah, bermalam di Mina dan melontar Tiga Jumrah
serta Jabal Rahmah


juga di kaki Syazarwan
dan jeriji besi
Makam Rasulullah
Doaku masih dibibir
agar Taman Raudhah ini
bisa menjadi Taman Syurga
kita
berdua...

No comments:

Post a Comment