Tetamu 2 Tanah Haram

Perasaan rindu ini hasil dari doa Nabi Ibrahim a.s. ketika meninggalkan Hajar dan anaknya Nabi Ismail a.s. atas perintah Allah,
"Wahai Tuhanku, aku tinggalkan zuriatku di lembah yang gersang di sisi rumahMu (Baitikal Haram) untuk didirikan solat di atasnya. Oleh itu Ya Allah, jadikanlah hati manusia rindu kepadanya, moga-moga mereka selalu kembali kepadanya (Mekah)." ......Dan itulah aku yang Menggamit Rindu Haramain....

TV AL HIJRAH - LABBAIKALLAH 17 SEPTEMBER 2015 / 3 ZULHIJJAH 1436 HIJRAH https://www.youtube.com/watch?v=w7GjzeKhECs


Monday 6 June 2011

Akulah itu tetamuMu


Terasakan igauan seumur hidup
menjadi tetamu di RumahMu
derap kaki tanpa sepatu
salam takzim mohon restu


Terimakasih
menjemputku hambaMu yang penuh berdosa
dan
sehingga detikini
aku terlalu banyak menanggung dosa
bantulah aku
Ya Allah
untuk tidak berdosa lagi...
dan air mata ini malu-malu untuk menitis
apakah di sini masih ada sandiwara
lakunan purbawara
sombong dan angkuhku lebur akhirnya
sujud tafakur di sisi Ka'bah


Berikanlah sekelumit ruang aku di sisiMu
agar dapat kuhirup telaga RahmatMu
dengan dingin Al-LatiffMu
jua Al-GhaffurMu
Futtuhkanlah pintu hatiku
untuk kembali nanti
persis bayi
yang dilahirkan mati
Itulah aku...


Wahai Al-Hayy
hidupkan aku dalam RahimMu
dengan keperkasaan At-TawwabMu
terimalah taubatku
Wahai As-Sami'
dengarkanlah rintihanku ini
Di atas tulang-belulang yang kian rapuh ini
peliharakanlah imanku
agar matiku nanti
bisa mendapat penghormatan bumi....
Amin....

No comments:

Post a Comment