Tetamu 2 Tanah Haram

Perasaan rindu ini hasil dari doa Nabi Ibrahim a.s. ketika meninggalkan Hajar dan anaknya Nabi Ismail a.s. atas perintah Allah,
"Wahai Tuhanku, aku tinggalkan zuriatku di lembah yang gersang di sisi rumahMu (Baitikal Haram) untuk didirikan solat di atasnya. Oleh itu Ya Allah, jadikanlah hati manusia rindu kepadanya, moga-moga mereka selalu kembali kepadanya (Mekah)." ......Dan itulah aku yang Menggamit Rindu Haramain....

TV AL HIJRAH - LABBAIKALLAH 17 SEPTEMBER 2015 / 3 ZULHIJJAH 1436 HIJRAH https://www.youtube.com/watch?v=w7GjzeKhECs


Wednesday 8 June 2011

HANYA HUJJAJ SAHAJA YANG TAHU


Catatan : deanna a

Hanya org yang mengalami sahaja yang tahu. mungkin akan ada yang kata kita over, excited, menunjuk2, tapi itulah hakikat perasaan yang kita akan alami di sana. Keseronokan di sana tidak sama dengan keseronokan berziarah ke tempat lain. Keseronokan di sana amat berbeza. Ketenangan itulah yang kita dapat di sana. Kalau ikut tak nak dah balik malaysia. Bukan tak sayang malaysia tapi perasaan cintakan tanah suci mengatasi cinta kepada malaysia. Mana2 yang ingin tahu perasaan itu, berziarahlah ke sana. Namun, hayatilah dulu semua rukun dan wajib ibadah haji dan umrah sebelum pergi. Ia amat berguna untuk melakukan semua ibadah tersebut supaya kita tidak hanya sekadar melakukan tanpa memahami apa pun. Di sana saya akui, kalau nak dunia kena berilmu, nak akhirat kena berilmu, nak dua2 juga mesti berilmu. Keadaan di sana sukar untuk kita duga, ada yang berpelajaran tinggi tapi takut nak keluar jalan sebab asyik sesat sedangkan panduan arah ada ditunjukkan. Ada yang cukup alim dan tinggi ilmu agama boleh jadi tidak siuman bila di tanah suci. ada org yang dianggap bodoh menjadi cukup disanjung di sana.

Kalau nak kira keadaan kota mekah tu, apalah yang ada, keadaannya agak kotor, berdebu, barang pun agak mahal walaupun tidak berkualiti, hotel yang kurang menyenangkan, tempatnya sesak dan makanannya kurang menyelerakan tapi mengapa hati rasa seronok dan rasa sayang nak tinggalkan dua tanah suci tersebut. Hanya Allah yang tahu. Kita tak boleh bandingkan tanah haram dengan tanah halal. Ianya amat jauh berbeza. Macam langit dgn bumi.

Kalau nak kira keadaan masa kat arafah, muzhalifah dan mina. kalau kat malaysia pasti kita dan merungut mcm2. 1st day saya kat arafah saya dapat nasi mentah. Sebab merasakan itulah rezeki saya hari tu, saya makan jugak, Alhamdulillah, saya tak sakit perut. Cuma muzhalifah saya agak cerewet sebab asyik merungut pasal bau hancing. Saya lari kat mana2 pun bau hancing tu ada, kawan saya suruh beristifar, alhamdulillah, tetiba jer bau tu hilang. Bukankah itu satu pengalaman yang cukup berharga dan tidak mungkin terjadi di tanah halal.

Sebelum kat sana, saya dah niat tak nak shopping, bila sampai di madinah dan makkah, apa jer saya beli untuk di bawa balik malaysia koyak. Sedangkan dah periksa semua stiap penjuru pakaian tu. Malah setiap kali ingin nak membeli, duit asyik tak jumpa, terpaksa pegi tabung haji keluarkan duit. tapi bila saya berniat nak beli alquran wat wakaf dan beli makanan untuk makan bersama di hotel, ada pulak duit muncul.

Saya masih ingat, selepas selesai mengerjakan tahallul thani, saya berniat nak putihkan kulit muka sebab kena sunburn masa mengerjakan haji, kononnya nak cantiklah sikit, lepas jer pakai fair & lovely, muka saya jadi merah dan terkopek sana sini mcm terbakar. Mungkin saya niat nak cantik, tu yang jadi mcm tu. Sehari selepas sampai kat malaysia elok pulak kulit muka saya. Nak kata salah pakai saya bukan tak biasa pakai fair & lovely.

Sebenarnya byk lagi pengalaman yang tidak mungkin saya lupakan buat selama-lamanya dan saya amat bersyukur kerana mengalami semua itu. Ianya menjadikan saya semakin ingin mengenali keistimewaan yang ada di tanah haram. Mengapa ianya terlalu berbeza daripada tanah halal. Kepelikan nya itulah yang membuat kan tanah haram itu cukup istimewa.

No comments:

Post a Comment