Tetamu 2 Tanah Haram

Perasaan rindu ini hasil dari doa Nabi Ibrahim a.s. ketika meninggalkan Hajar dan anaknya Nabi Ismail a.s. atas perintah Allah,
"Wahai Tuhanku, aku tinggalkan zuriatku di lembah yang gersang di sisi rumahMu (Baitikal Haram) untuk didirikan solat di atasnya. Oleh itu Ya Allah, jadikanlah hati manusia rindu kepadanya, moga-moga mereka selalu kembali kepadanya (Mekah)." ......Dan itulah aku yang Menggamit Rindu Haramain....

TV AL HIJRAH - LABBAIKALLAH 17 SEPTEMBER 2015 / 3 ZULHIJJAH 1436 HIJRAH https://www.youtube.com/watch?v=w7GjzeKhECs


Wednesday 14 September 2011

Terlupa kiraan semasa Tawaf dan Saie

Ketika di tanah air, beberapa hari sebelum berangkat ke Mekah, saya mendapat idea bagaimana mahu mengelakkan kami terlupa pusingan tawaf dan perjalanan saie. Terlupa kiraan ketika tawaf dan saie adalah perkara biasa berlaku kepada jemaah haji. Ini adalah kerana, mungkin terlalu khusyuk dengan bacaan-bacaan doa, terkasima dengan keadaan jemaah dari negara lain yang berbagai-bagai ragam dan sebagainya. Idea saya ialah saya telah mengambil kalender lama yang mempunyai saiz nombor yang besar, seperti ‘kalender kuda’. Saya guntingkan nombor 1 sehingga 7 bersaiz empat segi tepat. Kemudian saya ‘staplerkan’ di penjuru sebelah kiri. Saya telah membuat lima set nombor tersebut dan saya berikan kepada emak, Sobah, Uda dan Ucu.

Apabila selesai pusingan pertama, saya akan lipatkan nombor 1 dibelakang. Dan begitulah seterusnya. Ada dikalangan jemaah haji dari negara lain yang menggunakan cincin tasbih. Terdapat satu grgelung benang yang dimasukkan ke jari tengah dan tujuh butir biji tasbih diikatkan pada gelung tadi. Kata Ustaz Samsudin, ada juga jemaah yang menggunakan biji kacang hijau. Tetapi risiko menggunakan biji kacang hijau adalah besar. Memandangkan biji kacang hijau terlalu kecil ia mudah hilang apabila terjatuh. Malah boleh pula mengganggu jemaah lain apabila terpijak biji kacang tersebut. Sebenarnya terpulanglah kepada kreativiti anda untuk memudahkan anda melakukan ibadah. Yang pasti anda selesa dengan ibadah dan tidak termasuk dalam golongan mereka yang was-was dan mudah keliru.

No comments:

Post a Comment